16 mdr. mad, måltider og søvn

5. marts 2016

Alder:
16 mdr.

16 mdr. mad, måltider og søvn

Kære Helen.

Min datter der altid har spist alt mad der blev serveret. Men inden for den sidste mdr eller to er hun virkelig blevet vanskelig. Hun vil hele tiden have noget andet mad end det hun får og det er ikke fordi hun ikke kan lide maden, hun vil bare hellere have noget andet. Når hun så får noget andet vil hun igen have noget andet osv osv.

Egentlig vil jeg sige til hende at du spiser hvad der bliver serveret, men hun skal jo være mæt så hun kan sove. Jeg er ærlig talt slidt rimelig meget op. Jeg løber rundt i cirkler for at sørge for hendes madbehov er opfyldt og får tit ikke selv morgenmad fordi jeg ikke har ro til at få lavet eller spist den.

Vi spiser som udgangspunkt alle dagens måltider sammen, men jeg synes at der er begyndt at herske kaosligende tilstande ved bordet fordi der er så meget råb og skrig på andet mad. Min datter vil også hele tiden have det vi andre spiser - selvom det er fuldstændig det samme vi får. Hun vil også have vores bestik og vores vand og råber op med en virkelig gennemtrænge stemme. Hun hiver konstant i mig når jeg sidder ved siden af hende og spiser og jeg er fuldstændig stresset over ikke at kunne indtage et måltid i et stræk og uden at få hele armen og stolen smurt ind i mad fra min datters hænder. Udenfor måltiderne står hun og skriger foran køleskabet og når jeg åbner vil hun ikke gave noget af det der er derinde. I vuggestuen oplever de det samme ift at hun også sidder og peger og råber efter noget andet men der vil hun ...

Annonce

... heller ikke have det når det kommer til stykket.

Hun har været syg de sidste 5 uger, først havde hun RS-virus, så opkast, så tynd mave og så lungebetændelse. Der har hun naturligvis ikke haft meget apetit og hun har fået lige hvad hun pegede på at spise. Hun har tabt sig en del og derfor er jeg også meget opsat på at hun får ordentlig og rigeligt med mad da hun ikke har så meget at stå imod med.

Ift. søvnen er jeg også udfordret. Hun har sovet i min seng mens hun var syg og gør det stadig. Jeg har egentlig ikke noget imod det jeg er alene så det går ikke udover parforholdet, men jeg vågner helt stiv i nakken på kanten af sengen hver morgen fordi damen breder sig lige lovligt meget og jeg er skrækslagen for at vække hende da hun sover meget let. Hun vågner og drikker i hvert fald to kopper vand hver nat. Sommetider græder hun helt desperat, jeg tolker det som at hun er træt og vil sove men ikke ved hvordan hun skal gøre. Sommetider spiser hun banan eller lign. om natten for at falde i den dybe søvn. Vi køre fast ritual hver aften med aftensmad kl. 17.30. Lidt leg, bad 18.30 grød kl. 19. Nattøj på og i seng 19.30.

Mine spørgsmål er:

Hvad skal jeg gøre ved hele det madshow?

Hvordan får jeg hende til at falde i søvn selv, uden at jeg skal ligge timevis og lade som om jeg sover? Jeg vil gerne bare ligge hende og gå ind i stuen men hun må ikke græde sig i søvn.

Hvordan får jeg hende til at sove igennem?

Kærlig hilsen
meget træt, stresset og desperat mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Bug Buster

Bug Buster er en metode til at fjerne hovedlus. Joanna Ibarra fra den velgørende organisation Community Hygiene Concern i London har udviklet denne metode og princippet i i Bug Busting er, at du i en og samme arbejdsgang får tjekket for hovedlus og også får fjernet lusene.

Metoden bygger på viden om lusenes adfærd og udvikling og på benyttelse af tættekam, almindelig shampoo og hårbalsam. Behandling med insekticider er således overflødig.

Du kan købe "Bug Buster"...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla